banner na výměnu

Aero 30

 


Ročník výroby

Počet vyrobených ks

Max. rychlost

Cena

1934 - 1947

7780

100 km/hod

 24 750 - 39 000 Kč


 


V dobách, kdy se v cukrovaru ve Vysočanech přestal vyrábět cukr, přeměnil se tamní cukrovar v jakési plodné prostředí pro mnohé konstruktéry. Se stavbou letadel zde začala Avie, své motocykly zde tvořil J. F. Koch a tady se údajně měl zrodit automobil, ze kterého se nakonec vyvinul i vůz, který se těšil dlouhodobé popularitě, a to Aero 30 HP. Dle jednoho pramene byl jeho tvůrcem kovář z ČKD pan Kolínský, který si zde v provizorních garážích výše zmíněný automobil stavěl. Právě zde se měl setkat s Josefem Baškem, který přispěl svými konstruktérskými zkušenostmi i zpracováním výkresové dokumentace. (Dle jiných zdrojů měl Josef Bašek přinést do dílny svého švagra pana Vilímka již návrh nového vozu a pan Kolínský se měl na vývoji podílet "pouze" jako mechanik). Koncem roku 1933 však oba společně předvedli hotový prototyp Dr. Kabešovi z letecké z továrny Aero. Vůz byl prozíravě připraven pro výrobu a v roce již 1934 měl svoji veřejnou premiéru na autosalónu. Tak se automobilka Aero stala třetí a zároveň poslední firmou u nás, která přešla na pohon přední nápravy, jehož přednosti daly třicítkám jejich kvalitu a v důsledku toho i oblibu mezi motoristickou veřejností. K velkému úspěchu vozu přispěla i velmi elegantní karoserie, které dal finální podobu pan Voříšek. Mladé vedení továrny vsadilo na progresivní řešení vozu, ale i volba dvoutaktního motoru svědčila o tom, že se opřelo o značné zkušenosti z výroby "půllitrů". Skvělá progresivní konstrukce tohoto vozu vynesla J. Baškovi místo ředitele automobilového oddělení firmy Aero.


 


"Třicítku" poháněl již osvědčený dvoudobý, kapalinou chlazený řadový dvouválec o obsahu 998 ccm. Stejně jako u prvních jednoválců, s vrtáním 85 a zdvihem 88 mm. Výkon však tímto zdvojením stoupl na 28 koní. Chlazení bylo v sériovém provedení samooběžné (termosifonové), bez čerpadla. Zapalování bateriové a elektrická instalace 6V. Pro základní provedení se dodávala třístupňová převodovka se zpětným chodem, ale vyrobeno bylo také několik kusů (asi 25) převodovek čtyřstupňových. Poslední typy Aera 30 již byly vybaveny převodovkou se synchronizací. Přední náprava byla kyvadlová, odpružena příčným půeliptickým listovým perem a měla již hřebenové řízení. Zadní kyvadlová polonáprava byla odpružena dvěma vedle sebe uloženými příčnými listovými pery. Tyto automobily se vyráběly s rozvorem buď: 2515 mm u otevřených vozů, nebo o 200 mm zvětšeným u limuzín. Váha vozidla se pohybovala v rozmezí od 850 kg u otevřeného vozu, 910 kg u limuzíny až do 930 kg u kabrioletu. V jednom z prvních provedení byla třicítka pětisedadlová, a to dokonce se třemi místy ve předu a dvěma vzadu. V roce uvedení vozidla na trh byla jeho cena 23 500,- Kč za otevřený typ a 25 800 Kč,- za typ s uzavřenou karoserií. U otevřených i uzavřených typů vozů se karoserie skládala z několika dílů. Vpředu to byla maska, za ní nahoře dvoukřídlý kryt, opatřený větracími otvory různého provedení, a to podle ročníku výroby. Větrací otvory byly buď svislé štěrbinové,  nebo v pozdějším provedení, a to od modelu 1936 čtyřI obdélníkové větrací klapky. U modelu 1937-38 byly tyto větrací klapky pouze dvě po obou stranách vozu. Podle základní koncepce se rozlišovaly tři standardní tvary karoserií: pětisedadlový roadster Standard, třísedadlový roadster Sport a zavřený společenský vůz limuzína. Později přibylo i variantní provedení roadsteru - cabriolet. Ve všech provedeních můžeme shledat dvě významné a lišící se karosářské varianty, a to 1934-38 a 1939-47. Ale i v letech 1939-47 se objevovaly modely vozů staršího provedení (34-38), ovšem tyto byly smontovány ze skladovaných dílů. Modely jednotlivých ročníků se od sebe lišily ve větších i menších detailech, ale uvedený ročník modelu neodpovídl vždy kalendářnímu roku výroby. V zásadě však můžeme hlavní období výroby rozdělit na modely 1934-35, 1936, 1937-38. Pozdější typy karoserií (od roku 1939) vycházely z návrhů modelů karosárny Sodomka ve Vysokém Mýtě.


MOTOR

Typ

dvoudobý dvouválec

Vrtání

85 mm

Umístění

vpředu, za nápravou

Zdvih

88 mm

Zdvihový objem

998 ccm

Kompresní poměr

5,2 : 1

Výkon

30HP/ 22 kW/3200 ot./min

Mazání

směs olej-benzín 1:30

Doprava paliva

samospádem

Objem paliv. nádrže

45 l

Karburátor

Amal, Solex

Objem chladiče

16 - 18 l

Typ chlazení

termosifonové

 

 

SPOJKA - PŘEVODOVKA

Spojka

suchá, třecí, jednolamelová

 

 

Převody

3 + Z

 

 

ELEKTRO

Instalace

6 V,

Pořadí zapalování

1- 2

Zapalování

dynamoakumulátorové

 

 

NÁPRAVY

Přední náprava

kyvadlová

Zadní náprava

kyvadlová

Přední pérování

příčným půleliptickým perem

Zadní pérování

příčnými půleliptickými pery

Přední brzdy

mechanické, bubnové

Zadní brzdy

mechanické, bubnové

Rozchod vpředu

1180 mm

Rozchod vzadu

1180 mm


Váha vozu

850 - 950 kg

Užitečné zatížení

240 - 280 kg

Rozvor

2515 mm

Celková šířka

1500 mm

Celková délka

4120 - 4220 mm

Max. výška

1450 mm

Spotřeba paliva

10,5 l/100 km

Spotřeba oleje

0,5l/10 l benzínu

Typ karoserie - cabrio, roadster, limuzína