banner na výměnu

 

 

Aero 30 Service


Co vlastně je a není "sodomka"?


Co je ale ovšem opravdová "sodomka"? Mnoho aerovkářů jí nazývá model 1939, tedy typ, který ze sodomkových návrhů pouze vychází. V mnoha případech se tedy o originál "sodomku" opravdu nejedná. Každá sodomkova karoserie (samozřejmě i karoserie vyrobená v letech 1936-37) měla na spodní straně  dveří specifický znak vysokomýtské továrny. Typické jsou blatníky "amerického stylu", vodorovné lamely masky chladiče, křídel kapoty a jiné detaily, jako např. typicky odlišné poklice kol ale i luxusní interiér vozidla a podobné vymoženosti nezvyklé na tehdejší dobu. Zároveň je zajímavý rozdíl mezi třicítkou a padesátkou. Zatímco se motorový prostor třicítky otevíral postraními bočnicemi, sodomkovy padesátky měly motorový prostor přístupný otevřením celé kapoty zepředu, což převzaly i pozdější modely továrny Aero. Vzhledem k tomu, že karosárna vyráběla modely pro majetnější klientelu, není moc pravděpodobné, že by poúnorovou dobu přežila velká část z nich. Spíš právě naopak. Několik málo vozidel se určitě po našich (a nejen našich) silnicích pohybuje. Celkově bylo ve vysokomýtské továrně karosováno kolem 200 vozidel značky Aero, a to asi 55 třicítek a zbytek jsou už padesátky. Vrcholem elegance sodomkových návrhů přelomu třicátých a čtyřicátých let byla karoserie na podvozku Aero 50, tzv. Arizona. Zejména tyto vozy se bezesporu zařadily do "zlatého fondu" karosářského designu světového významu třicátých let.                                    více >>>

 
 

Na obrázku vidíte "klasickou aerovku" model 1939, vyráběný ovšem již v roce 1938. Nejedná se tedy o "sodomku". Jedná se o Aero 30 limuzínu a roadster.


Když v roce 1936 získal Josef Sodomka živnostenský list na výrobu a prodej automobilových karoserií, nebylo daleko od navázání spolupráce s firmou Aero. Tato spolupráce začala právě v roce 1936 a zároveň přinesla velké množství zajímavých karoserií právě na podvozcích Aero 30 a 50. Ať už se jednalo o sportovní kabriolety, či luxusní limuzíny, vždy byly v popředí zájmu zákazníků. A že byl zájem opravdu velký, je důkazem i to, že si u Sodomky objednala luxusní vůz i manželka druhého prezidenta Československa paní Hana Benešová. Nemusím snad připomínat, že se jednalo o podvozek Aero 50. Bohužel válečná léta zastavila v karosárně rozvoj a konstrukční práce. Ovšem i za války se v sodomkově karosárně vyrábělo. Po té však přišel rok 1948, který přinesl prudký pád karosářského designu v Československu a ve znárodněné továrně se začaly vyrábět autobusy.


 

Zde vidíte aerovky z dílny vysokomýtské karosárny. Na dolní hraně dveří je patrný znak, který sodomkovu továrnu reprezentuje. V tomto případě se jedná o Aero 50 kabriolety.

     

 

Slavná Aero 50 Dynamik, zvaná též "Arizona". Vrchol karosářského designu firmy Josef Sodomka.
     

 

Aero 50 kabriolet z vysokomýtské karosárny Josef Sodomka, vyroben na zakázku pro paní Hanu Benešovou, manželku našeho bývalého presidenta. Fotky jsou z Londýna, z období II. světové války.